סגנונות תקשורת

סגנונות תקשורת

סגנונות תקשורת הם הדרך שבה האדם מקבל ומוסר מידע, מנהל שיח עם אנשים אחרים, הדרך שבה הוא עובד בצוות, מתנהל בתוך מערכות יחסים ועוד. מתוך זה אנחנו כבר מבינים את החשיבות של הבנת סגנון התקשורת שלנו ושל האדם שמולנו בחיים ובעבודה. בואו נלמד ביחד מה זה סגנונות תקשורת, אלו מודלים קיימים בתחום, איך לזהות את סגנון התקשורת שלכם ושל הצד השני, ומה מחקרים מלמדים אותנו בנושא

 

מה זה סגנונות תקשורת?

סגנונות תקשורת הוא מושג המתאר באיזו דרך האדם מבצע תקשורת עם אחרים, לרבות מילים, טון, שפת גוף, דרכי חשיבה ודרכי ההתנהגות. סגנון התקשורת שלנו לא רק משפיע על האופן שבו אנחנו מתקשרים את המחשבות והתחושות שלנו אלא גם את האופן שבו אנחנו מבינים את האחר, פועלים בשיתוף פעולה, פותרים בעיות, ובאופן כללי מנהלים מערכות יחסים אישיות ומקצועיות בחיינו.

סגנונות תקשורת מהווה חלק חשוב ומשמעותי בנושא של תקשורת בין אישית. תאוריות שלמות בפסיכולוגיה, ובמיוחד בפסיכולוגיה חברתית, מדגישות כמה אנחנו, כבני אדם, יצורים חברתיים. קשר עם אנשים אחרים, זה אולי המרכיב המשמעותי ביותר בחיינו. לא סתם, מצאו במחקרים על אושר. שמערכות יחסים משמעותיות הן המנבא מספר אחד לאושר ולאיכות חיים.

במחקר, בקורסים השונים, ובעולם בכלל, מציעים דרכים רבות להסתכל על סגנונות תקשורת. אך באופן כללי ישנה הסכמה שסגנונות תקשורת מושפעים מגורמים רבים: כולל אישיות האדם, התרבות בה נולד וגדל, הסביבה שלו, לרבות הורים, אנשים משמעותיים, בית ספר ועוד, וחוויות משמעותיות בחיים.

הבנת סגנון התקשורת שלנו ושל אחרים מהווה כלי משמעותי לשיפור התקשורת ואיכות הקשרים שלנו.

מודלים לסגנונות תקשורת

בפועל, לא קיים מודל אחד ויחיד לסגנונות תקשורת אלא קיימים מספר מודלים, וזאת אולי בניגוד לשמועות או אמירות חד משמעיות שזה ה-מודל הכי טוב. כלומר, כל מודל, יכול לתת לכם הבנה, נקודת מבט ודרכי הסתכלות שונים ממודל אחר, וזה מדהים וחשוב, ומצד שני, חשוב לא להסתכל על המודל ולומר זה קדוש, ככה זה וזהו.

אילו מודלים קיימים?

#1 – מודל הצבעים – אולי המודל הפופולרי ביותר בסדנאות וקורסים. מדגיש את הקשר בין אישיות לתקשורת על ידי ארבעה צבעים: אדום, כחול, ירוק וצהוב

#2 – מודל ארבעת סגנונות התקשורת – מודל המתייחס לארבעת הסגנונות הבאים: תקיף, פסיבי, פסיבי-אגרסיבי, אסרטיבי

#3 –  מודל אדיג'ס – מודל PAEI – לפי המודל של יצחק אדיג'ס, יש 4 סגנונות תקשורת. מניע, מפתח, מקדם ותומך

#4 – מודל MBTI – מודל על שם החוקרים Myers-Briggs המתייחס לארבעת הצירים הבאים – מיקוד אנרגיה, עיבוד מידע, קבלת החלטות וסגנון חיים.

#5 – מודל HBDI – ראשי תיבות של Herrmann Brain Dominance Instrument – המתייחס לארבעה סגנונות חשיבה – אנליטי, מעשי, רעיוני, אינטימי

ונוספים

 

מודל הצבעים לסגנונות תקשורת

מודל סגנונות תקשורת לפי צבעים הוא כלי מאוד פופולרי הן בארץ והן בישראל. הוא נלמד בסדנאות וקורסים להתפתחות אישית, בסדנת NLP, בסדנאות לתקשורת ולפיתוח עובדים ומנהלים. לפי המודל לכל אדם יש סגנון אישיות ותקשורת עיקרי אותם ניתן לסווג לפי צבעים: אדום, כחול, ירוק וצהוב.

מי פיתח את המודל?

המודל פותח על ידי תומאס גורדון על בסיס עקרונות של הפסיכולוג קארל יונג.

תומאס גורדון [1918-2002], היה פסיכולוג אמריקאי שנחשב לחלוצי תחום התקשורת הבין אישית, המנהיגות ואימון הורים. הוא פיתח את שיטת "תקשורת אפקטיבית" ו"הורות אפקטיבית" מתוך אמונה שניתן לפתור קונפליקטים בצורה בונה וטובה דרך הקשבה פעילה ותקשורת כנה. הגישות שלו, נלמדות במגוון מקומות לרבות בשיטת NLP

קארל יונג [1875-1961] היה פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי משוויץ, שנחשב להוגה חשוב בפסיכולוגיה. הוא פיתח מושגים כמו "הלא-מודע הקולקטיבי", "ארכיטיפים", "סגנונות תקשורת", למשל את המושגים מוחצן/ומופנם שאנחנו מכירים כיום.

מה משמעות הצבעים?

סגנון תקשורת אדום

הצבע האדום מייצג אנשים דומיננטיים, ישירים וחדורי מטרה. אנשים בסגנון אדום נוטים לקחת תפקידים מנהלתיים, להנהיג באופן טבעי, ולהיות בעלי תכונות של החלטיות, והשגת מטרות.

יתרונות: אסרטיביות, שאפתנות, מנהיגות

אתגרים: נטייה לאגרסיביות, שתלטנות, תחרותיות יתר ואימפולסיביות

דוגמה בעבודה: בוס שמאוד מכוון תוצאות, מדבר בצורה מאוד ישירה על ההישגים ולעיתים נוטה פחות להתייחס למערכות היחסים בתוך הצוות.

דוגמה בחיים: אדם שמציב לו באופן קבוע יעדים ומטרות, וחש הצלחה רבה כשהוא מגיע להישגים ותסכול רב כשהוא נכשל. מאפיין ספורטאים תחרותיים למשל

איך לתקשר ביעילות עם אדם בסגנון אדום: להיות ממוקדים סביב המטרה והנושא, תמציתיות, לשדר ביטחון.

סגנון תקשורת כחול

הצבע הכחול מייצג אנשים קפדניים, שיטתיים, ואנליטים. במילים אחרות, אנשים שהחלק הרציונלי שלהם הוא במוקד תשומת הלב, ועל כן הם נוטים להתמקד בפרטים הקטנים, בסדר, בארגון וברצון מתמיד לדעת את העובדות הנכונות

יתרונות: יכולת אנליטיות גבוהה, מיקוד, סדר וארגון

אתגרים: נטייה לפסימיות, הססנות והמנעות מסיכונים

דוגמה בעבודה: מתכנת שעובד ביסודיות על הקוד, שואל את הבוס המון שאלות מתוך רצון לדעת. הקוד שלו נראה מסודר ומאורגן.

דוגמה בחיים: חברה שלפני כל טיול, מכינה אקסל עם המלונות, המקומות, המסעדות הכי שווים. תחשב זמני נסיעה ועלויות, ותתקשה להיות ספונטנית

איך לתקשר ביעילות עם אדם בסגנון כחול: להגיע מוכנים מראש, עם ידע, עובדות ותשובות לשאלות. הקפדה על פרטים קטנים, להתייחס למציאות ולקונקרטיות, ולחשוב מראש על סיכונים אפשריים ופתרונות

סגנון תקשורת ירוק

הצבע הירוק מייצג אנשים רגישים, אכפתיים, ואמפתיים. במוקד תשומת הלב של הסגנון הירוק, זה לא מטרות והישגים אלא מערכות יחסים. אנשים בסגנון זה הם לרוב חברותיים, קשובים ותומכים.

יתרונות: טוב לב, מחויבות, אכפתיות, חברותיות

אתגרים: נטייה לפסיביות, ריצוי והמנעות מעימותים

דוגמה בעבודה: חבר צוות שעסוק הרבה מהזמן שלו בשיחות עם אנשים אחרים. נראה שהוא יותר נהנה מאנשים מאשר מהעבודה עצמה. ייתכן ומלכתחילה יבחר עבודה שמשלבת מערכות יחסים כמו הוראה, טיפול, קשרי לקוחות ועוד.

דוגמה בחיים: החבר או החברה שתמיד אפשר לדבר איתם והם יקשיבו. בזוגיות, הם לעיתים יבטלו את הכעסים שלהם, כדי לרצות את האחר. הם כועסים על הבן/בת זוג אבל לא יגידו את זה.

איך לתקשר ביעילות עם אדם בסגנון ירוק: לאפשר להם גם להביע את כולם, להתחשב בחשש ובדאגה שלהם, לפרק משימות גדולות לצעדים קטנים, להיות סבלניים ולא ללחוץ.

סגנון תקשורת צהוב

הצבע הצהוב מסמל אנשים אופטימיים, מלאי אנרגיה ויצירתיות. אנשים סגנון זה אוהבים שינויים ואתגרים, ונוטים להיות חברותיים ובעלי יכולת שכנוע

יתרונות: אופטימיות, חברותיות, כריזמטיות

אתגרים: נטייה לאנוכיות ורשלנות

דוגמה בעבודה: העובדת שתציע רעיונות חדשים ומרעננים לקמפיין השיווקי של החברה

דוגמה בחיים: סגנון לבוש יצירתי ומיוחד לעיתים, חברה שמוצאת כל מיני מסיבות או הופעות שוות שאין לך מושג איך היא הגיעה אליהם.

איך לתקשר ביעילות עם אדם בסגנון צהוב: שמירה על אווירה טובה, לתת יחס ותשומת לב טובים, ולצד זאת ליצור מסגרת שתיתן להם ביטחון, בצורה עדינה ועקיפה, ולהתכונן מראש.

איך המודל עובד?

לפי המודל לכל אדם יש שילוב של כל ארבעת הצבעים, אך ביחס שונה. לרוב, לאדם יש צבע אחד ולעיתים שני צבעים שהם הדומיננטיים ביותר אצלו.

לפי המודל, אם נדע מה הצבע הדומיננטי שלנו, נדע להבין מה החוזקות והאתגרים שלנו, וכן לתאם ציפיות עם הצד השני מה אנחנו צריכים. לצד זאת, אנחנו יכולים גם לעבוד על הצבעים "החלשים" שלנו כדי לפתח מיומנויות תקשורת נוספות.

 

סגנונות תקשורת - מודל הצבעים

 

מודל ארבעת סגנונות התקשורת

מודל ארבעת סגנונות התקשורת מייתחס ל- 4 הסגנונות הבאים: תקיף, פסיבי, פסיבי-אגרסיבי, אסרטיבי

תקיף-אגרסיבי

אדם תקיף מבטא את הרצונות והדעות שלו בצורה ישירה, ובמקרים מסוימים אף תוקפנית וכופה כלפי אחרים.

הגישה הזו מבטאת התמקדות מאוד גבוהה בעצמי לצד חוסר התחשבות בצרכים וברגשות של האחר.

גישה זו מתבטאת לא רק במילים סמכותיות וציווים אלא גם בהרמת קול, ביקורתיות ושפת גוף המבטאת שליטה.

יתרונות: לעיתים השגת מטרות לטווח קצר, תחושת שליטה והשגת הרצונות דרך כפייה

חסרונות: עימותים, פגיעה במערכות יחסים, אי קבלת סיוע מהאחר לטווח ארוך

דוגמה: בישיבת צוות אחד מחברי הצוות אומר על רעיון של חבר צוות אחר: "וואי זה רעיון ממש גרוע! הרעיון שלי יותר טוב, בואו נלך לפי זה"

פסיבי

אדם עם סגנון תקשורת פסיבי לעיתים קרובות נמנע מהבעת הדעות והרצונות שלו בצורה ישירה. הגישה הזו מבטאת התמקדות מאוד גבוהה ברצונות, בצרכים וברגשות של אחר, גם על חשבון ביטול הרצונות האישיים שלי.

הגישה הזו תתבטאת במילים ובשפת גוף של כניעה, חוסר אונים וריצוי, הכל כדי לשמור על שלום ולא להכנס לעימות.

יתרונות: מניעת עימות לטווח קצר, תחושה שאחרים בסדר ואוהבים אותי.

חסרונות: תחושת תסכול, פגיעה בבטחון עצמי, חוסר הערכה עצמי, ניצול על ידי אחרים

דוגמה: אדם שתמיד יאפשר לחברים שלו, להחליט מה הם עושים היום, וימנע להביע את דעתו, גם אם הוא מעדיף ללכת למקום אחר.

פסיבי-אגרסיבי

אדם עם סגנון תקשורת פסיבי-אגרסיבי, הוא אדם שלא יביע את המחשבות והרצונות שלו בצורה ישירה וכנה, אלא בצורה עקיפה המלווה בעוינות.

התנהגות פסיבית-אגרסיבית מתבטאת לעיתים בציניות, בעשיית דווקא, בעשיית פעולות עקיפות אשר פוגעות באדם האחר, מבלי לומר לו ישירות שיש לנו כעס/תסכול/עצב בגללו.

סגנון המבטא פחד מקונפליקט ישיר לצד תסכול

יתרונות: המנעות מתסכול ישיר

חסרונות: פגיעה במערכות יחסים עקב תחושת חוסר אמון, בלבול ועוד

דוגמה: מנהל שלא מחבב את העובד החדש שלו, ימנע משיחה ישירה על התקשורת והקשר בניהם, אלא ייתן לעובד החדש מטלות מעצבנות ומשעממות.

אסרטיבי

סגנון תקשורת אסרטיבי זה סגנון המבטא יכולת לבטא את הדעות, הצרכים הרגשות בצורה ישירה, כנה ומכבדת. אדם עם סגנון זה, יודע למצוא את האיזון בין הצרכים, הרגשות והרצונות שלו לבין הצרכים, הרגשות והרצונות של האחר.

סגנון אסרטיבי מונע מרצון ויכולת לקשר שוויוני, המבוסס אמון, הקשבה לצד ביטחון עצמי.

יתרונות: בניית מערכות יחסים כנות ופתוחות, תחושת ביטחון עצמי והשגת מטרות בצורה בריאה.

חסרונות: קשה ליישום, לעיתים אומר שיהיו אנשים שלא יסכימו ויתנגדו לכך.

דוגמה: בת זוג שתגיד לבן זוגה: "אני אוהבת אותך , אבל כשאתה עצבני וצועק, זה פוגע בי מאוד ואני לא מוכנה לזה. אני אשמח שנחשוב ביחד איך אפשר אחרת, ומה שנינו יכולים לעשות כדי לשפר את זה"

למה המודל חשוב?

המודל מראה שבעצם, יש השלכות שליליות לשני הצדדים של הסקאלה – להיות תקיף ולהתחשב רק בעצמי או להיות פסיבי ולהתחשב רק באחרים.

המחקר מראה שסגנון אסרטיבי מוביל למערכות יחסים טובות יותר, לביצועים טובים יותר בעבודה ויותר תחושת סיפוק.

 

מודל פסיבי-אגרסיבי-אסרטיבי

 

מודל אדיג'ס – מודל PAEI

המודל שנקרא מודל אדיג'ס או מודל PAEI פותח על ידי יצחק אדיג'ס, מומחה עולמי להתנהגות ארגונית בעל דוקטורט במנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה. יצחק אדיג'ס פיתח את המודל בשנת 1970, כאשר הוא מתבסס על פרופיל אישיות שנקרא פרופיל DISC.

הידעתם? פרופיל DISC הוצע על ידי וויליאם מולטון, בעל דוקטורט בפסיכולוגיה-פיזיולוגיה בהארוורד. לפי פרופיל DISC ישנם ארבעה אלמנטים המשפיעים על סגנון האישיות שלנו לרבות דומיננטיות, השפעה, יציבות וציות [ובאנגלית Dominance, Influence, Steadiness, Compliance]

ראשי התיבות PAEI

מודל PAEI מהווה למעשה ראשי תיבות P-A-E-I:

P – מניע – Producer

A – מנתח – Administrator

E – מקדם – Entrepreneur

I – תומך – Integrator

סגנון תקשורת P – מניע – Producer

המנצח – אנשים שמונעים מניצחון, תחרות והצלחה, ביצועיסטים.

המניע אוהב להיות בשליטה, להיות ממוקד מטרה ולהתמקד מהר אל עברה. הוא נוטה לקחת יוזמה ולהנהיג, אך עשוי גם להתפס כאדם חסר רגישות ולא סבלני.

איך לזהות?

  • ישר ולענייין – מדבר בתמציתיות, בשורה תחתונה.
  • איש עשייה – אוהב להיות בפעילות, לפעול ולעבוד.
  • מציאותי – חשוב לו להציב מטרות ברורות ולחבר את זה לנתונים ועובדות.
  • עשוי להיות 'הופעה של איש אחד' ולהתפס כנוקשה וקשוח.

איך ליצור איתו תקשורת טובה?

  • לדבר תכל'ס – מה צריך, מה המטרה ומה צריך לעשות.
  • לדבר בפתרונות – איך אפשר לפתור את הבעיות.
  • להתמקד בעיקר – פחות מעניין הפרטים הקטנים, יותר אבני הדרך הקריטיות.
  • להראות תוצאות – להציג נתונים קונקרטים, יתרונות וחסרונות לאפשרויות השונות ולדבר על תוצאות שהושגו.

סגנון תקשורת A – מנתח – Administrator

אנליסט – טיפוס שחשוב לו נתונים ועובדות, הפרטים הקטנים, ניתוח ופתירת בעיות.

המנתח – אוהב לקבל כמה שיותר מידע לפני קבלת החלטה, חשוב לו לו לפעול מתוך ידע ורציונליות. אוהב סדר וארגון, בעל יכולת איסוף מידע וניתוח, ולא אוהב סיכונים.

זיהוי:

  • דיבור- נוטה להיות שקט, ולדבר לאט.
  • החלטות – חשוב לו כמה שיותר מדי, צריך זמן ומשאבים כדי לקבל החלטה נכונה.
  • הפרטים הקטנים – חשוב לרדת לפרטים הקטנים ולשאול שאלות אם משהו לא ברור לו עד הסוף.
  • עשוי להתבודד, לפחד מטעויות, להיות פסימי וביקורתי כלפי עצמו ואחרים

איך ליצור איתו תקשורת טובה?

  • מרחב זמן ומקום- לאפשר לו לחקור, לבדוק ולחשוב על דברים בקצב שלו.
  • הפרטים הקטנים – לתת לו תמונה מלאה של המצב, ולהיות מוכן לכך שישאל הרבה שאלות לפני שיתחיל לבצע אותו, זה הוא מטיל ספק זה לא אישי אלייך.
  • לתעד, לסדר ולארגן – לעבוד בצורה מסודרת, ומאורגנת. לתעד משימות במערכת , לתעד סיכומי פגישות וכו'
  • פחות "סמול-טוק" – אם הוא לא נפתח אלייך, זה בסדר. במיוחד בהתחלה, לא להכנס לשאלות אישיות מדי.

E – מקדם – Entrepreneur

המתלהב – היזם, הכריזמטית, הלוקחי סיכונים. הטיפוס שפורח בסביבה חברתית, אוהבים לבלוט ולהשפיע.

המקדם הוא לרוב אופטימיסט, כזה שמלא באנרגיה, אוהב להביע את דעתו ומתוך התלהבות גם סוחף אנשים אחריו. מתחבר לאנשים, יצירתי ופועל "מהבטן"

זיהוי:

  • סטוריטלר- טוב ואוהב להעביר מסרים דרך סיפורים, עושה שימוש בשפת גוף.
  • מדבר רגשות.
  • עשוי להתפס כאגואיסט ו/או פזיז.
  • אוהב לחשוב לטווח ארוך
  • פורח ברגעי משבר

איך ליצור איתו תקשורת טובה?

  • יצירת חיבור – חשוב לו מערכת יחסים טובה. ולכן, שווה להשקיע ביצירת חיבור לפני שרצים למשימות.
  • אווירה טובה – זה לא רק המטרות והמשימות, זו הדרך המהנה שחשובה לו גם.
  • הגדרת אחריות, תעדוף ומשימות – כדי לעזור לו להיות מסודר, רצוי להיות ברור מה באחריותו ומה לא, מה התעדוף, ומה הפרטים החשובים.
  • פידבק חיובי – אם יש אפשרות לתת לו לבלוט חברתית, לקבל פידבק חיובי, זה מעולה

I – תומך – Integrator

החברותי – הטיפוס שאוהב שכולם בטוב, וביחסי שלום. חשוב לו שיתוף פעולה, לעזור ולשמור על יציבות

התומך הוא הטיפוס החברתי ביותר. אדם חם, שמעל הכל חשוב לו הקשרים החברתיים. ערכים של נאמנות, שיח והקשבה.

זיהוי:

  • נוטה להיות שקט ולא מוחצן.
  • שפת גוף רגועה, עדינה ואיטית.
  • יכולת הקשבה – אוהב להקשיב וגורם לצד השני להרגיש בנוח לשתף ולספר לו.
  • שינויים, הסתגלות מהירה ועימותים עשויים להיות קשים עבורו.

איך ליצור איתו תקשורת טובה?

  • הבעת התעניינות – להביע עניין כנה, להקשיב ולהיות סבלני.
  • קודם אישי אחר כך עסקי – קודם ליצור חיבור אישי, אחרי זה לדבר עבודה ומשימות.
  • נאמנות ואמינות – שמור על האמון שלך איתו בכל מחיר. הזהר במתן הבטחות, ועמוד מאחורי ההבטחות שלך.
  • תקשורת עדינה – אין צורך לדחוף , להלחיץ ולאיים, זה לא מה שעובד אצלו. אלא דבר על רגש, שמור איתו על חיבור ועזור לו להשיג שקט נפשי.

 

מודל אדיג'ס - מודל PAEI

 

טיפים לסגנונות תקשורת

#1 – לזכור שלכל אחד ואחת יש סגנון תקשורת ייחודי.

אנחנו רואים שיש מודלים שונים לסגנונות תקשורת, ושיש גיוון רב בסגנונות התקשורת. ולכן יותר מהכל, אנחנו רוצים להבין שלכל אחד ואחת יש סגנון תקשורת אחר. כזה שמושפע מאירועי עבר, מגנטיקה, מסביבה ממצב-רוח הייחודי לו ולה.

במסגרת קורס NLP אנחנו לומדים את העקרון של "המפה אינה השטח"כלומר שכל אחד ואחת מאיתנו חווה את העולם בצורה שונה, ולכן כדי לתקשר בצורה טובה אנחנו קודם כל רוצים לזכור שאין מציאות אחת ויחידה לכולם.

כלומר כל אחד מתהלך עם מפה ייחודית משלו דרכה הוא חווה את העולם. ולכן כדי לתקשר בצורה הכי טובה – אנחנו צריכים להתעניין ולהבין, קודם כל מה הסגנון תקשורת שלנו, ולאחר מכן מה הסגנון תקשורת של האחר.

#2 – הקשבה אקטיבית

הקשבה אקטיבית אומרת, שכדי להבין את הצד השני, כדי לתקשר איתו בצורה טובה עליי להקשיב ולהתעניין בצורה אותנטית וכנה בצד השני.

הקשבה אקטיבית, נוצרת מתוך התעניינות כנה בצד השני. בהקשבה כזו, אנו שמים לב לא רק למילים שנאמרות אלא גם לאלו שלא. לשפת הגוף, לטון, למסרים העיקריים.
כשתוך כדי – אנחנו מתעניינים, שואלים, ומוודאים שהבנו נכון את המסר של הצד השני, ושהצד השני הבין נכון את המסר שלנו.

זו דרך מדהימה לייצר ראפור, כלומר, חיבור אמיתי עם הצד השני, ולהבין מה סגנון התקשורת שלנו

#3 איך מתמודדים עם סגנון תקשורת שונה?

כדי להתמודד עם סגנון תקשורת שונה אנחנו יכולים לפעול בשלבים הבאים:

  1. לוודא הבנה – סגנון תקשורת שונה משלי, חווה את הסיטואציה אחרת. ולכן, ארצה לחזור אחרי מה שהאדם שמולי אמר. בסגנון של "רק לוודא שהבנתי אתה אומר ש…" וכך תהיה לו הזדמנות לדייק אתכם אם דווקא הוא התכוון אחרת
  2. לדבר עלי ולא על האחר – כשאני לא מסכים עם הצד השני, או חושב שהוא טועה, אני לא אהיה תקיף ואגיד "אתה טועה" או "אתה לא אחראי" אלא "אני חושב ש…", "אני נפגעתי כשאמרת.."
  3. לדבר על ערכים – נרצה להבין מה הערכים החשובים לצד השני. אם לו חשוב השגיות ולי חשבות מערכות יחסים, שווה לחשוב ביחד איך אפשר להפוך את הפרויקט המשותף לכזה שגם מגיע ליעדים וגם מהנה חברתית
  4. התפשרות – אם אנחנו מבינים שיש לנו ערכים שונים, אז צריך לקבל את זה, שהמטרות שלנו לא זהות, ולכן צריך להגיע לפשרה. לחשוב ביחד על מה כל אחד מוכן לוותר כדי שניצור שיח/פרויקט/מערכת יחסים טובים ומשמעותיים

#4 – פשוט לשאול

הדרך הכי טובה ללמוד על הצד השני, מה הרצונות, הצרכים, השאיפות שלו – זה לא לנחש, זה לא להכנס לנעליים שלו, זה לא לדמיין – אלא לשאול, באופן ישיר.  מה חשוב לך? מה משמעותי לך יותר הישגיות או מערכות יחסים? מה גורם לך להרגיש בנח בתקשורת?

למשל לירון הבוסית ותם עובד חדש:

לירון: היי תם, ברוך הבא, לצוות. אני אשמח לשאול כמה שאלות כדי להכיר אותך יותר טוב ולדעת איך לגרום לך להשתלב הכי טוב בצוות ובפרויקטים

תם: מעולה, אשמח

לירון:מה גורם לך להרגיש טוב בעבודה, מה חשוב לך?

תם: אממ שאלה טובה. אני יודע על עצמי, שקשרים טובים עם אנשים זה הדבר שהכי עושה לי טוב. לפעמים לוקח לי קצת זמן להפתח, אבל כשיש אווירה טובה אני הכי פרודקטיבי ויעיל

 

מחקרים על סגנונות תקשורת

Maguire, P., & Pitceathly, C. (2002). Key communication skills and how to acquire them. Bmj, 325(7366), 697-700.‏

Pipas, M. D., & Jaradat, M. (2010). Assertive communication skills. Annales Universitatis Apulensis: Series Oeconomica, 12(2), 649.‏

Sudi, M., Arisanti, I., Hanim, S. A., Sya’rani, R., & Rahwana, K. A. (2024). The Effect of Organizational Culture and Communication Skills on Administrative Performance in Higher Education Institutions in East Java. West Science Interdisciplinary Studies2(02), 440-447.

תוכן עניינים
קבלו את כל הפרטים על קורס NLP

כתבות בתחום ה - NLP Practitioner

קורס NLP בירושלים

קורס NLP בירושלים

קורס NLP בירושלים נועד להעניק למשתתפים ולמשתתפות בו כלים, גישות, מיומנויות ועקרונות מפתח לחיים. הקורס משלב אלמנטים מתוך הפסיכולוגיה, עולם האימון (קואצ'ינג), תחום הבלשנות, התקשורת

קרא עוד »
קורס NLP כפר סבא

קורס NLP בכפר סבא

קורס NLP בכפר סבא נותן לסטודנטים ולסטודנטיות הלוקחים חלק בו, מגוון רחב של עקרונות, גישות, מתודות וכלים לחיים, לטיפול ולעסקים. שיטת ה NLP פותחה על

קרא עוד »
קורס NLP יבנה

קורס NLP ביבנה

קורס NLP ביבנה הוא קורס מקצועי, מרתק וחוויתי בתחום ה- NLP. במסגרת לימודי NLP בכל שבוע, תצאו עם ידע, חוויה וכלים נוספים כדי להכיר את

קרא עוד »
קורס NLP בני ברק

קורס NLP בבני ברק

קורס NLP בבני ברק נועד לתת למשתתפים ולמשתתפות בתהליך, מסע מעניין, מלמד ומפתח במסגרתו נתנסה בכלים המובילים ביותר בתחום ה NLP. המסע כולל למידה חוויתית,

קרא עוד »
קורס NLP חולון

קורס NLP בחולון

קורס NLP Practitioner בחולון נותן למשתתפות ולמשתתפים, עקרונות יסוד, כלים, גישות, חוויות, חומרים ושיטות לכל תחומי החיים. הקורס משלב היבטים מיוחדים ופורצי דרך מתוך תחומי

קרא עוד »
קורס NLP קריית ביאליק

קורס NLP בקריית ביאליק

קורס NLP בקריית ביאליק הוא קורס ייחודי שמטרתו להעניק למשתתפות ולמשתתפים כלים, מיומנויות, גישות וטכניקות מובילות מתוך תחום ה NLP. המסע מהווה הזדמנות לחקור, ללמוד,

קרא עוד »
קורס NLP הוד השרון

קורס NLP בהוד השרון

קורס NLP בהוד השרון נותן לתלמידים ולתלמידות הלוקחים חלק בו, מגוון רחב של עקרונות, גישות, מתודות וכלים לחיים, לטיפול ולעסקים. שיטת ה NLP פותחה על

קרא עוד »
קורס NLP רעננה

קורס NLP ברעננה

קורס NLP ברעננה מעניק למשתתפים ולמשתתפות בו כלים, גישות, מיומנויות ועקרונות מפתח לחיים. הקורס משלב אלמנטים מתוך הפסיכולוגיה, עולם האימון (קואצ'ינג), תחום הבלשנות, התקשורת והרפואה

קרא עוד »
קורס NLP דיגיטלי

קורס NLP דיגיטלי

קורס NLP דיגיטלי הידוע גם בתור קורס NLP בזום הינו קורס יוצא דופן המעניק למשתתפים ולמשתתפות אסטרטגיות, כלים ועקרונות מפתח מתוך עולם ה NLP. במסגרת

קרא עוד »
קורס NLP פתח תקווה

קורס NLP בפתח תקווה

קורס NLP בפתח תקווה משמש עבור המשתתפים והמשתתפות מרחב מרתק ללמוד, לחוות ולהתנסות בגישות, בעקרונות, במתודות ובכלים המובילים ביותר בתחום ה NLP. השיטה אשר מבוססת

קרא עוד »
קורס NLP רמת השרון

קורס NLP רמת השרון

קורס NLP ברמת השרון נותן לתלמידים ולתלמידות הלוקחים חלק בו, מגוון רחב של עקרונות, גישות, מתודות וכלים לחיים, לטיפול ולעסקים. שיטת ה NLP פותחה על

קרא עוד »

איך להתמודד עם לחץ?

לחץ הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. אנחנו חווים לחץ בעוצמות שונות, וחשוב לדעת כיצד להתמודד איתו בצורה בריאה. מצד אחד לחץ יכול להיות גורם

קרא עוד »
קורס NLP בהרצליה

קורס NLP בהרצליה

קורס NLP בהרצליה מצייד את משתתפיו בכלים, תובנות, מיומנויות ועקרונות יסוד לחיים. קורס זה הוא שילוב של פסיכולוגיה, טכניקות אימון, בלשנות, תנועה ורכיבי רפואה אלטרנטיבית.

קרא עוד »

מודל SMART – מודל סמארט

מודל SMART או מודל סמארט הוא מודל מעולה כדי להציב מטרות בצורה יעילה ואיכותית. כיום משתמשים במודל סמארט הן בהתפתחות אישית, הן להצבת רמות ברמה

קרא עוד »
קורס NLP ברמת גן

קורס NLP ברמת גן

קורס NLP ברמת גן הוא קורס מקצועי, מרתק וחוויתי בתחום ה- NLP. במסגרת לימודי NLP בכל שבוע, תצאו עם ידע, חוויה וכלים נוספים כדי להכיר

קרא עוד »

איך לעשות שינוי?

שאלה שפוגשת את כולנו בתקופה זו או אחרת בחיים היא: איך לעשות שינוי. במדריך הבא נגלה צעדים מעשיים לשינוי בחייך ובעולם הסובב אותך, החל משינוי

קרא עוד »
קורס NLP אונליין

קורס NLP אונליין

קורס NLP אונליין הידוע גם בתור קורס NLP דיגיטלי הינו קורס יוצא דופן המעניק למשתתפים ולמשתתפות אסטרטגיות, כלים ועקרונות מפתח מתוך עולם ה NLP. במסגרת

קרא עוד »
קורס NLP בת ים

קורס NLP בבת ים

קורס NLP בבת ים הוא קורס ייחודי שמטרתו להעניק למשתתפות ולמשתתפים כלים, מיומנויות, גישות וטכניקות מובילות מתוך תחום ה NLP. המסע מהווה הזדמנות לחקור, ללמוד,

קרא עוד »
קורס NLP בראשון לציון

קורס NLP בראשון לציון

קורס NLP בראשון לציון נועד לתת למשתתפים ולמשתתפות בתהליך, מסע מעניין, מלמד ומפתח במסגרתו נתנסה בכלים המובילים ביותר בתחום ה NLP. המסע כולל למידה חוויתית,

קרא עוד »
קורס NLP בחיפה

קורס NLP בחיפה

קורס NLP בחיפה הוא הסניף שלנו ללימודי NLP בצפון, ומשמש עבור המשתתפים והמשתתפות מרחב מרתק ללמוד, לחוות ולהתנסות בגישות, בעקרונות, במתודות ובכלים המובילים ביותר בתחום

קרא עוד »
קורס NLP Practitioner

קורס NLP Practitioner

קורס NLP Practitioner נותן למשתתפות ולמשתתפים, עקרונות יסוד, כלים, גישות, חוויות, חומרים ושיטות לכל תחומי החיים. הקורס משלב היבטים מיוחדים ופורצי דרך מתוך תחומי הפסיכולוגיה,

קרא עוד »
קורס NLP בתל אביב

קורס NLP בתל אביב

קורס NLP בתל אביב מעניק למשתתפים ולמשתתפות בו כלים, גישות, מיומנויות ועקרונות מפתח לחיים. הקורס משלב אלמנטים מתוך הפסיכולוגיה, עולם האימון (קואצ'ינג), תחום הבלשנות, התקשורת

קרא עוד »
תקשורת בין הורים לילדים

שיטת NLP להורים

שיטת NLP להורים, מתייחסת לכך שגם בתחום ההורות ניתן ללמוד ולהשתפר. לכל אדם באשר הוא, יש מטרות ושאיפות אישיות המייחדות אותו, אשר המעניקות לו את

קרא עוד »
מחשבה יוצרת מציאות

מחשבה יוצרת מציאות

הביטוי "מחשבה יוצרת מציאות" הוא ביטוי נפוץ עם משמעות אדירה: המחשבות והרגשות שלנו הם שני הכלים החזקים ביותר במוחנו. לעתים קרובות אנו משתמשים ביכולות השכנוע

קרא עוד »
חיבוקים

חיבוקים

אנו מחבקים אחרים כשאנחנו נרגשים, שמחים, עצובים או מנסים לנחם את זולתנו. חיבוק, כך נראה, הוא מגע מנחם באופן כללי. זה גורם לנו להרגיש טוב,

קרא עוד »
מה ההבדל בין גברים לנשים

מה ההבדל בין גברים לנשים

מה ההבדל בין גברים לנשים? האם בכלל קיים הבדל כזה? בעולם בכלל ובקהילה המדעית בפרט קיים ויכוח עתיק יומין בסוגיה האם למאפיינים הייחודיים של גברים

קרא עוד »
התנהלות כלכלית נכונה

התנהלות כלכלית נכונה

בין אם המטרה שלכם היא לחיות כמו העשירון העליון, ובין אם אתם בסך הכל שואפים להגיע ליציבות פיננסית סבירה וליהנות מחופשה משפחתית מפנקת פעם בשנה,

קרא עוד »
איך לסלוח לאדם אחר

איך לסלוח לאדם אחר

זה הזמן לסלוח: איך לסלוח לאדם אחר. אנשים רבים חשים כי נגרם להם עוול על ידי אדם אחר ומסתובבים בעולם עם תחושות קשות של כעס,

קרא עוד »
תקשורת בין אישית

תקשורת בין אישית

תקשורת בין אישית היא תקשורת שמתקיימת בכל פעם שאנחנו בסביבת אנשים. תקשורת בין אישית כוללת את המילים שנאמרות אך לא רק. המבט, המחווה, התנועה, הטון,

קרא עוד »