מחשבה יוצרת מציאות

מחשבה יוצרת מציאות

המחשבות והרגשות שלנו הם שני הכלים החזקים ביותר במוחנו. לעתים קרובות אנו משתמשים ביכולות השכנוע שלנו על מנת לתת עצות לאנשים אחרים, יחד עם זאת, העצה הטובה ביותר שנוכל לתת היא לעצמנו. טכניקת השכנוע העצמי או בשמה הנוסף: סוגסטיה עצמית (Auto Suggestion) היא כלי מעולם האימון האישי שמאפשר לנו לפנות אל החלק התת מודע במוחנו ולהפגיש אותו עם דרכים לשכלול המיומנויות שלנו לטובת פיתוח אישי ומיקסום הפוטנציאל הגלום בנו, הן במישור הפיזי והן בפן הנפשי. במאמר זה נסביר בהרחבה על כלים לשכנוע עצמי והתועלות הרבות שהם מציעים.

כיצד מחשבה יוצרת מציאות תורמת לשיפור הבריאות הפיזית

מחקרים מצביעים על כך שללמעלה מ – 80 אחוזים מבעיות הבריאות יש מרכיב פסיכוסומטי, מה שאומר שלמחשבות שלנו יש תפקיד מהותי בשמירה על בריאותנו. זו הסיבה ששימוש בטכניקות של שכנוע עצמי עשוי להיות חשוב לא פחות מבדיקות רפואיות רגילות, פעילות גופנית סדירה והקפדה על תזונה בריאה.

שכנעו את עצמכם לאמץ חשיבה חיובית

גופנו סופג את מחשבותינו. הוא ניזון מהן ממש כמו שאנו ניזונים מן המזונות שאנחנו צורכים.
למרות זאת, ישנה תפיסה מוטעית לגבי האופן בו מחשבות חיוביות פועלות. קחו לדוגמא אדם חולה. יש הבדל גדול בין המחשבה "אני בריא", לבין המחשבה "אני לא חולה". כאשר מתמקדים בנוסח האחרון, נוצרת באופן בלתי מודע קונוטציה שלילית, שמבטלת את מה שהיה אמור להיות מחשבה חיובית מלכתחילה.

חשיבה חיובית מתחילה בבחירת מילים חיוביות

טכניקת השימוש באמירות חיובית או במינוח הנהוג בעולם ה – NLP: אפירמציות, היא שיטה לתכנות מחשבתי שעשויה לעזור לכם להילחם בשיח עצמי שלילי ומחליש. אף שבחירת מילים חיוביות לבדה אינה משנה את מצב העניינים, היא בהחלט יכול לשנות את אופן ההתבוננות שלנו על המצב.
ברגע שמתחילים לתרגל שימוש באפירמציות על בסיס יום יומי, חל שינוי ניכר בגישה שלנו ובמצבנו הרגשי. חזרה על משפטים כמו "אני מרגיש טוב", "אני אוהב את החיים שלי", "אני רגוע", "אני חזק", "אני אסיר תודה" – או משפטים דומים שמתמקדים בחיובי יעזרו לכם למקד את תודעתכם בחיובי, ולחוש שליטה רבה יותר במצבים שבעבר עשויים היו להוביל אתכם לחוות לחץ, חוסר יכולת לפעול, או חרדה יומיומית. השימוש בשפה חיובית שולח מסרים תת הכרתיים לתת מודע שלנו, מה שהופך אותנו עמידים יותר בפני ביקורת עצמית מוגזמת, דיכאון ותחושת חוסר יכולת.

שכנוע עצמי באמצעות טכניקת מיינדפולנס

נדיר שאנחנו מקדישים מחשבה למחשבות שלנו. לרוב אנחנו נוטים לקבל אותן כעובדה מוגמרת – אנחנו אוהבים, אנחנו שונאים, אנחנו מאמינים, אנחנו מהססים… כל אלה הן דוגמאות לרגשות שאנו מעבדים כמחשבות, אך האמת היא שאנו לא בוחנים את אמיתותן לעתים קרובות מספיק.
להיות מודעים למחשבות שלנו פירושו להשהות את השיפוט שאנו מייחסים למצבים שונים בחיינו, ופשוט לאפשר לעצמנו להתבונן כיצד דפוסי המחשבה שלנו פועלים ומשפיעים עלינו.

 

זה אמנם נשמע פשוט ועם זאת, לא כל כך קל לביצוע. שיטת המיינדפולנס מצריכה מיקוד מחשבתי לאורך כל שלבי התרגול. כדי לעשות זאת כמו שצריך, נסו להקדיש לכך זמן מה במקום לעשות זאת בחיפזון. התמקדו ברגע הנוכחי כמו שהוא, עצמו עיניים והתעמקו בעצמכם. מחשבות יתחילו להתרוצץ בתודעתכם, וזה הרגע המדויק בו עליכם לעצור אותן ולהחזיר את עצמכם למקום בו אתם נמצאים עכשיו. תנו להן לעבור לידכם כאילו הן פיזית איתכם בחדר.

 

כך ניתן ללמוד בהדרגה כיצד לשלוט באופן החשיבה שלנו. מחקרים שבוצעו בנושא של מדיטציית מיינדפולנס והשפעתה על המוח ועל תפקוד המערכת החיסונית, הביאו את החוקרים למסקנה כי לתכנית אימונים קצרה במדיטציית מיינדפולנס יש השפעות ניכרות על המוח ותפקוד מערכת החיסון. פירוש הדבר הינו שלתרגול של קשב פנימי יש יתרונות אדירים לנפשנו ולגופנו כאחד.

שכנוע עצמי בעזרת אימון אוטוגני

מחשבה יוצרת מציאות, היא סוג של שכנוע עצמי. היא מבוססת על הנחת היסוד שמוחנו יכול לגרום להרפיה עצמית הדומה לאיך שאנו מרגישים כשאנחנו נרדמים. הפסיכיאטר הגרמני יוהנס היינריך שולץ היה אחד החלוצים בחקר הטכניקה הזו, והוא גילה כי אנו יכולים להשיג הרפיה מקסימאלית באמצעות היפנוזה עצמית, אשר משפיעה עוד יותר על מערכת כלי הדם ההיקפית שלנו ועל כן גם על ליבנו ועל ריאותינו.

 

העיקרון הבסיסי של היפנוזה עצמית כזו הוא התמקדות בתחושות שאנו חווים בזמן מנוחה,
במקום להירגע על ידי העלאת התחושות. אימון אוטוגני מורכב מסטים של תרגילים המתחילים בדרך כלל בפעילויות חימום, כולל ספירת נשימות, התמקדות בחלקי גוף שונים, ותיאור התחושות שעוברות בגופנו בכל רגע נתון.

 

כאשר שולץ גיבש את התיאוריה שלו, הוא זיהה שלושה מרכיבים מהותיים התורמים להצלחתו של האימון האוטוגני:

1. הפחתת המתח השרירי בגוף

  1. שינוי הסגנון או דרך המחשבה
    3. שינוי תוכן המחשבות

 

מחקרים הראו כי ההשפעות המושגות באמצעות אימון אוטוגני דומות לאלו שניתן לחוות בעקבות שינה עריבה, כאשר האדם העושה שימוש בכלים אלו מרגיש רענן ומלא מרץ לאחר התרגול.

שכנוע עצמי בעזרת ויזואליזציה ותרגילי דמיון מודרך

כשאנחנו מדמיינים, אנו משתמשים בדמיון שלנו כדי ליצור תמונות מנטליות, קרי חזיונות שאנו רואים בעיני רוחנו. זוהי יכולת טבעית בה אנו משתמשים באופן לא מודע ברוב המקרים. ויזואליזציה או בשמה העברי: 'החזיה' – היא למעשה טכניקה של מדיטציה אשר מתמקדת במה שאנו רוצים שיקרה בחיינו, והכוונת מחשבותינו לעבר מטרה זו ככלי שכנוע עצמי המסייע לנו בהשגתה.

הכל מבוסס על הנחת היסוד שיש לנו יכולת לרתום את אנרגיית החיים שכולנו מחזיקים בה כדי לחולל תמורות בחיינו. תרגילי דמיון מודרך של ויזואליזציה מכווינים את המתרגל לנסות וליצור תמונה מנטלית של המצב המדויק בו הוא חפץ, עם פרטים רבים ככל הניתן. על מנת להניע תהליכי שינוי בחייכם שיובילו אתכם למקום הרצוי לכם, עליכם לדמיין את התרחיש הרצוי מתממש ברגע הנוכחי, כלומר בהווה ולא בעתיד, ולחזור על התהליך כמה שיותר פעמים על בסיס יומי.

מה זה NLP

NLP הוא קיצור למונח Neuro Linguistic Programming ובעברית: ניתוב לשוני נוירולוגי.
זוהי שיטה לאימון אישי הנשענת על התובנה כי המציאות שבה אנחנו חיים, היא מציאות סובייקטיבית עבור כל אדם. משמעו כי מדובר בתפיסת מציאות אשר נובעת מנקודת המבט האינדיבידואלית הייחודית לכל פרט באשר הוא, והיא נוצרת כתלות במאפיינים האישיים של כל אדם ואדם, ובחוויות שחווה בחייו.

על הקשר בין NLP ומחשבה יוצרת מציאות

בשנים האחרונות חלה עלייה במספר האנשים המזהים את הקשר בין שיטת ה – NLP (תכנות לשוני עצבי) לבין טכניקות שכנוע עצמי (אוטוסוגסטיה). המכנה המשותף לשתי הגישות הללו הוא בדגש שהן שמות על התייחסות לשאיפות שלנו כעובדה מוגמרת – קרי, מרכיב שכבר נוכח כחלק מהמציאות שלנו. זאת לעומת התייחסות לחלומות ורצונות כיעד בלתי מושג שאנו רק חותרים להגיע אליו. על ידי ביסוס תקשורת תת מודעת בין שאיפותינו למציאות חיינו בהווה, באמצעות כלים לשכנוע עצמי, נוצרת חשיבה חיובית שמאפשרת לנו להגיע למחוז חפצנו בקלות נטולת מאמץ.
בשורות הבאות נסביר מהן התועלות הגלומות בשימוש בכלי שכנוע עצמי, ונציע מספר טכניקות של אוטוסוגסטיה שיסייעו לכם לחוות אותן ממקור ראשון.

בשורה התחתונה

על ידי שימוש בטכניקות שכנוע עצמי מהסוג שסקרנו לעיל, אנו מושכים באופן פעיל בחוטים של התת מודע שלנו. אולם חשוב להכיר בכך שמהות השכנוע העצמי אינה התעלמות מן הקשיים שאנו חווים בחיינו, או לחיות במצב של הכחשה. טכניקות האוטוסוגסטיה נועדו לסייע לנו לזהות את האתגרים עימם אנו מתמודדים, ולהתעלות מעליהם כדי לשנות את התפיסה ואת נקודת המבט שלנו.
זאת מתוך הבנה שכל שינוי בפרספקטיבה עשוי לזמן לנו מגוון פתרונות יצירתיים שלא בהכרח חשבנו עליהם בתחילה, אך יוכלו לסייע לנו להגיע למחוז חפצנו בקלות רבה יותר.

 

 

 

תוכן עניינים

כתבות בתחום ה - NLP Coaching

התנהלות כלכלית נכונה

התנהלות כלכלית נכונה

בין אם המטרה שלכם היא לחיות כמו העשירון העליון, ובין אם אתם בסך הכל שואפים להגיע ליציבות פיננסית סבירה וליהנות מחופשה משפחתית מפנקת פעם בשנה,

קרא עוד »
תקשורת בין אישית

תקשורת בין אישית

תקשורת בין אישית היא תקשורת שמתקיימת בכל פעם שאנחנו בסביבת אנשים. תקשורת בין אישית כוללת את המילים שנאמרות אך לא רק. המבט, המחווה, התנועה, הטון,

קרא עוד »