איך להתמודד עם אובדן

איך להתמודד עם אובדן

אין דרך נכונה או לא נכונה להתמודד עם אובדן, אך בהחלט יש דרכים בריאות להתמודד עם תהליך האבל המגיע בעקבותיו. במאמר זה נסביר מדוע ההתמודדות עם אובדן היא כה מאתגרת, ונציע מספר דרכים יעילות לעשות זאת.

מה זה אבל ומדוע אנו מתאבלים כשאנו חווים אובדן?

אבל הוא תגובה טבעית לאובדן. זה הסבל הרגשי שאדם מרגיש כשמשהו או מישהו שהוא אוהב נלקחים ממנו. לעתים קרובות, אנשים חשים כי כאב האובדן גדול מכדי להתמודד עימו. לאחר אובדן, אדם עלול לחוות כל מיני רגשות קשים ובלתי צפויים, החל מהלם או כעס ועד חוסר אמון, אשמה ועצב עמוק. כאב האבל יכול גם לשבש את הבריאות הגופנית שלנו, ולהקשות על שינה, אכילה או אפילו על חשיבה צלולה. אלו הן תגובות נורמליות לאובדן – וככל שהאובדן משמעותי יותר, ניתן לצפות כי האבל יהיה עז יותר.

על תהליך האבל כדרך התמודדות עם אובדן מסוגים שונים

התמודדות עם אובדן של מישהו או משהו שאתה אוהב, היא אחד מן האתגרים הגדולים ביותר בחיים. אף כי המושג 'אבל' מעלה אסוציאציות הנוגעות למוות של אדם אהוב – שלעתים קרובות הוא הגורם לחוויית האבל האינטנסיבית ביותר – כל אובדן מכל סוג שהוא, יכול לגרום לצער, כולל:

 

  • גירושין או פרידה ממערכת יחסים
  • פרידה מסביבת מגורים
  • אובדן בריאות
  • אובדן מקור הכנסה או מקום עבודה
  • אובדן יציבות פיננסית
  • הפלה
  • פרישה לגמלאות
  • מוות של חיית מחמד
  • אובדן חלום יקר
  • מחלה קשה של אדם אהוב
  • אובדן חברות
  • אובדן ביטחון לאחר טראומה
  • אובדן הנעורים והמאפיינים הגופניים הנלווים אליהם

 

כלומר ניתן בהחלט לומר כי למוות אין מונופול על המושג 'אובדן' וכי תחושת האבל עלולה ללוות אותנו כחלק בלתי נפרד משינויים שאנו עוברים בחיים, שבכוחם לעורר בנו תחושת צער. לדוגמא, אדם עלול להתאבל לאחר שעזב את ביתו או את בית הוריו, סיים את הלימודים לתואר, או החליף מקום עבודה.

 

אובדן הוא תמיד עניין אישי

חשוב לזכור שכשאנו מאבדים דבר שיש לו משמעות עבורנו, זה תמיד עניין אישי עבורנו. אז אל תתביישו אם אתם חשים צורך להתאבל על אובדן שאנשים אחרים בסביבתכם לא בהכרח מכירים בו כסיבה לגיטימית לאבל. אם האדם, החיה, מערכת היחסים או הסיטואציה היו משמעותיים עבורכם, זה נורמלי לחלוטין ואף מתבקש להתאבל על האובדן שאתם חווים. לא משנה מה היה הגורם לצערכם, ישנן דרכים בריאות להתמודד עם הכאב, שעם הזמן יכולות להקל על העצב שלכם ולעזור לכם להשלים עם אובדנכם, למצוא משמעות חדשה לחייכם ובסופו של דבר להמשיך הלאה.

מדוע אי אפשר להאיץ בתהליך האבל

אבל הוא חוויה אינדיבידואלית ביותר ולכן אין דרך נכונה או לא נכונה להתאבל. האופן שבו אדם מתאבל תלוי בגורמים רבים, כולל אישיותו וסגנון ההתמודדות שלו, ניסיון החיים שלו, אמונתו וכמה הדבר שאיבד היה חשוב לו. באופן בלתי נמנע, תהליך האבל לוקח זמן. הריפוי קורה בהדרגה ומכאן שאי אפשר לזרז או להביא אותו בכוח, ואין לוח זמנים מוגדר לאבל . יש אנשים שמתחילים להרגיש טוב יותר בתוך פרק זמן של שבועות או חודשים, בעוד שעבור אחרים, תהליך האבל נמדד בשנים. בשורה התחתונה, ללא תלות בסוג חוויית האובדן שלכם, חשוב להיות סבלניים עם עצמכם ולאפשר לתהליך האבל להתפתח באופן טבעי.

איך להתמודד עם אובדן

בעוד שאבל על אובדן הוא חלק בלתי נמנע מהחיים, ישנן מספר דרכים שיכולות לעזור להתמודד עם הכאב, להשלים עם הצער, ובסופו של דבר, למצוא דרך לאסוף את החלקים ולהמשיך הלאה בחיים:

 

  • הכירו בכאב שלכם
  • קבלו את העובדה שהצער יכול לעורר מגוון רגשות בלתי צפויים
  • הבינו שתהליך האבל שלכם הוא ייחודי לכם
  • חפשו תמיכה אישית מאנשים שאכפת להם מכם
  • תמכו בעצמכם רגשית על ידי טיפול פיזי בגופכם
  • הכירו בהבדל בין אבל לדיכאון

נהוג לחשוב על תהליך האבל בתור רכבת הרים רגשית, מלאת עליות ומורדות, שיאים ושפל.
כמו עם רכבות הרים, מסלולו של האבל נוטה להיות תלול, אינטנסיבי ותזזיתי יותר בהתחלה, ורגעי השפל עשויים להיות עמוקים וארוכים יותר. אולם, התקופות הקשות לרוב הופכות להיות פחות אינטנסיביות ומתקצרות ככל שעובר הזמן, אך לוקח זמן להתקדם בתהליך האבל ולהתגבר על האובדן. גם שנים לאחר אובדן, במיוחד באירועים מיוחדים כמו חתונה משפחתית או לידת ילד, אנו עשויים לחוות תחושת צער חזקה.

על תקשורת עם הסביבה ככלי מועיל להתמודדות עם אובדן

להלן מספר דרכים מועילות ובריאות להתמודדות עם אובדן:

 

  • השענו על אחרים:
    לעיתים קרובות, כאב האבל יכול לגרום לנו לרצות לסגת מאחרים ולהתכנס בתוך עצמנו. אולם לקבלת תמיכה מאנשים אחרים, יש תפקיד חיוני מאין כמוהו לריפוי כאב האובדן. גם אם לא נעים לכם לדבר על הרגשות שלכם בנסיבות רגילות, חשוב לבטא אותם כאשר אתם מתאבלים. אמנם שיתוף באובדן שלכם יכול להקל על נטל הצער, אבל זה לא אומר שבכל פעם שאתם מתקשרים עם חברים ובני משפחה, אתם בהכרח צריכים לדבר על האובדן שלכם. ניתן לשאוב נחמה גם מלהיות בסביבתם של אנשים אחרים שאכפת להם מכם, מבלי לדבר. המפתח הוא לא לבודד את עצמכם ולתת לאחרים להיות שם עבורכם. זה הזמן שלכם להישען על האנשים שאכפת להם מכם, גם אם אתם מתגאים בכך שאתם חזקים ויודעים להסתדר בעצמכם. במקום להימנע מחברתם של קרובי משפחה וחברים, פגשו אותם פנים מול פנים וקבלו את הסיוע המוצע לכם.
  • בטאו את הצרכים שלכם בקול:
    לעתים קרובות, אנשים רוצים לעזור אבל לא ממש יודעים איך, אז חשוב לומר להם מה אתם צריכים, בין\ אם זה כתף לבכות עליה, עזרה בסידורי הלוויה או סתם מישהו להסתובב איתו. אם אתם לא מרגישים שיש לכם מישהו שאתם יכולים להתחבר אליו באופן קבוע, אף פעם לא מאוחר מכדי לבנות חברויות חדשות.
  • שאבו נחמה מאמונתכם:
    אם אתם פועלים לפי מסורת דתית, אמצו את הנחמה שטקסי האבל יכולים לספק. פעילויות רוחניות בעלות משמעות עבורכם – כמו תפילה, מדיטציה או ביקור בבית הכנסת – יכולות להעניק נחמה בתקופות של אובדן ואבל. אם אתם מטילים ספק באמונתכם בעקבות האובדן שחוויתם, שוחחו עם איש דת או עם אנשים אחרים בקהילה הדתית שלכם כדי לקבל את התשובות שיניחו את דעתכם.
  • מצאו אוזן קשבת:
    אבל הוא תהליך מתמשך שיכול להרגיש בודד מאוד, גם כאשר יש לנו קרובי משפחה או חברים להישען עליהם. אולם שיתוף האובדן שחווינו עם אחרים שחוו אובדן ותהליכי אבל משלהם יכול לעזור. במידה ואינכם מרגישים בנוח להיחשף בקבוצת תמיכה, מומלץ לנסות ולשוחח עם איש מקצוע מתחום בריאות הנפש בעל ניסיון בייעוץ לאבלים או עם מאמן אישי. מטפל מנוסה יכול לעזור לכם לעבד את הרגשות הקשים שאתם חווים במסגרת תהליך האבל, ולהתגבר על מכשולים המקשים עליכם להתמודד בצורה בריאה עם האובדן שחוויתם.

התמודדות עם אובדן באמצעות כלים מעולם ה – NLP

תהליך האבל הוא כאמור תהליך מתמשך שבמהלכו חווים אנשים המתמודדים עם אובדן הרבה עליות ומורדות. מתוקף ההבנה הזו, ההתמודדות עם אובדן באמצעות הכלים הטיפוליים שמציעה גישת ה – NLP אינה מתבצעת מתוך שאיפה לזרז את תהליך האבל, אלא מתוך רצון לפנות עבורו מקום על מנת לאפשר לאדם המתאבל על אובדנו לחוות סגירת מעגל. לשם כך אנו זקוקים למסגרת שתיתן לנו כלים לעבד ולעכל את השינוי הדרמטי שחל בחיינו, ופעמים רבות – אף להיפרד באופן יזום ממי או ממה שאיבדנו.

 

אחד הכלים הטיפוליים שמטפלי NLP עושים בהם שימוש בתהליכי ריפוי של מטופלים שחוו אובדן, הוא שיטת הדמיון המודרך, שבאמצעותה ניתנת למטופל הזדמנות לקיים שיח אחרון עם אדם שאיבדו, או להפרד מכל מרכיב אחר בחייהם שאינו נוכח עוד. הדמיון המודרך נועד לסייע לאדם המתאבל לחוות תחושה של קלוז'ר, כלומר סגירת פרק רשמית בחייו, שהיא חיונית מאין כמוה כדי לאפשר לו לפתוח דף חדש בהמשך.

 

הכלים שמעמידה לרשותינו שיטת ה – NLP מאפשרים למטופל גם להתחבר מחדש למשאבים הפנימיים שלו לאחר שחווה אובדן, ולמצוא בתוכו את מקורות המוטיבציה שלו ואת תחושת הערך והשייכות שלו. אלו בתורם, יסייעו לו לחדש את תחושת השליטה בחייו ובגורלו, ולהמשיך הלאה.

תוכן עניינים
קבלו את כל הפרטים על קורס NLP

כתבות בתחום ה - NLP Master

התמודדות עם פחד

התמודדות עם פחד

מאמר זה בוחן את ההיבטים השונים של פחד ומספק תובנות על ניהול והתגברות עליו. מבוא: כוחו של הפחד פחד הוא רגש רב עוצמה שיש לו

קרא עוד »
קורס NLP MASTER אונליין

קורס NLP Master אונליין

קורס NLP Master אונליין הוא הקורס ברמה השנייה במסגרת לימודי NLP המוצעים בארץ ובעולם. הקורס נותן כלים טיפוליים שונים המאפשרים למשתתפות ולמשתתפים, ראשית, לעשות תהליך

קרא עוד »
קורס NLP Master בבאר שבע

קורס NLP Master בבאר שבע

קורס NLP Master בבאר שבע הינו הקורס ברמה השנייה במסגרת לימודי NLP. קורס המאסטר בבאר שבע, מעניק כלי טיפול מעמיקים ומיוחדים אשר מאפשרים לנו קודם

קרא עוד »
קורס NLP MASTER בחיפה

קורס NLP Master בחיפה

קורס NLP Master בחיפה והסביבה, הוא קורס מיוחד המעניק למשתתפים ולמשתתפות בו כלים, יכולות וניסיון לקחת את עצמם בתחום האישי והמקצועי מספר צעדים משמעותיים קדימה.

קרא עוד »
קורס NLP MASTER בתל אביב

קורס NLP Master בתל אביב

קורס NLP Master בתל אביב והסביבה הוא קורס יוצא דופן שנועד לקחת 10 צעדים קדימה את היכולות, הכלים והניסיון שצברתם במהלך קורס NLP פרקטישיונר. במסגרת

קרא עוד »
קורס NLP Master

NLP Master

קורס NLP Master Practitioner הוא קורס מרתק שנועד להעמיק את הידע, הניסיון והתרגול ושיטת NLP. המשתתפים והמשתתפות לומדים לזהות אמונות שורש, חווים תהליכי עומק משמעותיים,

קרא עוד »
חמלה עצמית

חמלה עצמית

האם אי פעם איבדתם את העשתונות מול עצמכם? האם חטאתם בהאשמות הלקאה עצמית אחרי שעשיתם משהו שאתם מתחרטים עליו? קל להיות קשוח כלפי עצמך –

קרא עוד »
לאהוב את עצמי

לאהוב את עצמי

לאהוב את עצמי: משפטי אהבה להעצמת האהבה העצמית. אחת ממנטרות הניו אייג' שאנו שומעים לעתים קרובות ממאמנים אישיים ואנשי רוח, הינה שכדי להגיע להגשמה עצמית,

קרא עוד »
דחיינות

דחיינות

לפני שלוש מאות שנה כתב המשורר האנגלי אדוארד יאנג כי "דחיינות היא גנב הזמן". למרות שזה נשמע נורא עמוק, אנשים רבים התקשו להבין את האמירה

קרא עוד »
טיפול בדחיינות

טיפול בדחיינות

רבים מאיתנו מכירים מקרוב את נושא הדחיינות – הנטיה לדחות את ביצוע המשימות העומדות בפנינו עד לרגע האחרון. נשאלת השאלה: מדוע אנחנו עושים זאת? האם

קרא עוד »