איך לתת מחמאות

איך לתת מחמאות

כולנו קיבלנו מחמאות מאחרים בנקודת זמן כזו או אחרת. חלק מאותן מחמאות הן כאלו שבאמת הותירו עלינו חותם ואותן אנחנו זוכרים, ואת חלקן פחות. מבין המחמאות שאנחנו זוכרים, יש את המעטות שאנחנו באמת מעריכים – אלו שמעלות על שפתינו חיוך בכל פעם שאנחנו נזכרים בהן, גם אם חלפו שנים רבות מאז שהחמיאו לנו. למרות כוחן האדיר של מחמאות ככלי להעצמה אישית ושיפור מצב הרוח – הן של מקבל המחמאה והן של מעניקה, מרבית האנשים אינם מחמיאים לאחרים לעתים קרובות. במאמר זה נסביר על כוחן של מחמאות, והיכולת לשפר את המיומנות החשובה של מתן מחמאות לאחרים באמצעות כלים מעולם ה – NLP .

כוחן של מחמאות: איך מאמץ קטן של אדם אחד גורם לשני אנשים לחייך

המיומנות של מתן מחמאות היא כישרון שימושי ומדליק. הרעיון על שיפור מודע ביכולתנו לתת מחמאות לאחרים, מעורר מיד מחשבות על כינון מערכות יחסים טובות יותר ועל יצירת קשרים מתמשכים עם הזולת. שהרי היכולת לפרגן לאחרים תורמת לבניית מערכת יחסים חיובית עם האנשים סביבנו. לעתים, כל מה שנחוץ לנו כדי ליצור מערכות יחסים מעצימות, הוא להעצים אדם אחר בעזרת כמה מילים טובות שבאות מעומק הלב.

המתכון למחמאות שמותירות חותם מתמשך על אנשים

מה המרכיב הסודי, שגורם למחמאה לגעת בנו באמת ולהישאר עימנו לאורך זמן? לפניכם כמה מן המרכיבים שעושים את ההבדל:

 

1) איך שהשומע ירגיש תלוי באופן בו אתה מתבטא

מתן מחמאות הוא אמנות ואמנות פירושה ביטוי עצמי. לכן כאשר אתה מחמיא לאדם אחר, זכור שהאפקטיביות של המחמאה תלויה מאוד באופן בו אתה מבטא את המילים, כלומר באנרגיה ובהתלהבות שאתה משדר בעת מתן המחמאה. זכור כי מחמאה נועדה לשמש כביטוי לדברי שבח או פרגון ולא כשיחה כללית. לכן בחירת טון הדיבור חשובה.

 

2) הפוך את המחמאה לחלק מן הזהות של מקבלה

כל דבר חיובי שאנו אומרים על אדם אחר, יכול להיאמר באופן שישבח לא רק את הפעולה הספציפית שהוא ביצע ברמה נקודתית, אלא יעצים את זהותו של השומע. לדוגמא, במקום לציין: "אתה שר יפה" עדיף לומר: "אתה זמר נהדר". זה מסייע למקבלי המחמאה ליחס את המילה החיובית "נהדר" לעצמם ולחוש כי הם מצטיינים גם בהקשרים אחרים.

 

3) התייחס לפרטים ספציפיים
כשאתה מעניק מחמאה לאדם אחר, חשוב שהיא תשדר אמינות ולא תהיה הצהרת כוונות ריקה מתוכן. לכן חשוב שלמחמאה יהיה הקשר ספציפי, ורצוי להתייחס באופן מפורש ומפורט ככל הניתן להיבטים שהכי אהבת בהתנהלותו של האדם שמולך. בדרך זו אתה מעיד על כך שעומדת כוונה אמיתית מאחורי המחמאה שהענקת, ועל ידי ירידה לפרטים, אתה גם עוזר לאדם שמולך להבין מה החלק הטוב ביותר במה שהוא עשה ומסייע לו להביא את המצוינות הלא מודעת שלו אל התודעה שלו. מכאן שחזרה על ההתנהגות החיובית תהיה קלה עבור מקבל המחמאה בעתיד. הדבר שימושי במיוחד בהקשר של יחסי עבודה וזוגיות.

 

4) אל תקמץ במילים

להחמיא במילה או שתיים זה קל, אבל אם באמת אהבת משהו שראית באדם אחר, ובאמת חשוב לך לבטא את הערכתך, היה נדיב במילים. המעט שאנו יכולים לעשות עבור אנשים שהרשימו אותנו באמת במעשיהם או באופן התנהלותם, זה לסחוף אותם באמצעות המילים שלנו, לא?

5) 'אבל' זה לחלשים

לסיים מחמאה במילה 'אבל' מבטל את כל הטוב במה שאמרת. אומרים שכל מה שקודם למילה 'אבל', הוא הבל הבלים, ואם תחשוב על זה לרגע, זה די נכון. למשל, אדם ששומע את המשפט: "אני אוהב אותך, אבל …" כבר לא ירצה לשמוע את ההמשך, כי ברור לו שהחלק הראשון אינו מוחלט. זכור כי מחמאה אמורה להיות חזקה מספיק כדי לעמוד בפני עצמה. אין צורך לרפד אותה בעצות או הצעות ייעול. בוא נשמור את אלו למועד מאוחר יותר במידת הצורך.

 

6) היצמד להווה ולא לעבר

לפעמים, כאשר אנו אוהבים משהו באדם בהווה, אנו נוטים להשוות זאת להתנהגותו בעבר, ובפרט כשמדובר בהתנהגות שפחות הערכנו. כאשר אנו מעניקים לאדם מחמאה ומעלים את מגרעותיו בעבר בתור נקודת ייחוס, אנו עלולים לפגוע בו ולגרום לאנטיגוניזם מיותר. לכן, במקום להשקיע יותר זמן בדיבורים על טעויות העבר, עדיף להתמקד בהווה ולציין באוזני מקבל המחמאה כמה אתה מעריך אותו על מי שהוא היום.

 

7) תן קרדיט מלא למקבל המחמאה

מתן מחמאה צריך להתבצע ללא סייגים, ותוך התמקדות באחר. לכן כאשר אתה מחמיא לזולתך, זכור כי זה לא הזמן המתאים לפרגן על חשבונו לעצמך. גם אם עשית משהו דומה, או שסייעת להצלחתו של אותו אדם, זה לא הדבר המרכזי להתמקד בו בבואך להחמיא לו. בהקשר למחמאה, הפוקוס צריך להישאר על השומע. משפט פשוט כמו, "אתה רואה? אמרתי לך" או "עשיתי משהו דומה מאוד" יכול להפחית את ההשפעה של מחמאה. אתה לא יכול להעריך ולייעץ למישהו בו זמנית!

 

8) מחמאות אינן זקוקות לנקודת ייחוס

במקום לומר למישהו שהוא טוב יותר מאחרים, בטא את הערכתך כלפיו על מי שהוא בזכות עצמו. כך אנו באמת חוגגים מצוינות מבלי להקטין את זולתנו. כאשר אנו מבצעים השוואות, אנו עשויים לשכוח להכיר בייחודיות באדם שמולנו.

 

9) תזמון זה הכל בחיים

כאשר מדובר במתן מחמאה, גם העיתוי משחק תפקיד חשוב. יש לך משהו חיובי להגיד לאדם אחר? אמור זאת ברגע שאתה חווה את הצלחתו. למשל, אם מישהו זכה בפרס ואתה נזכר לברך אותו על כך כעבור 3 חודשים ממועד הזכיה, כשבפועל היתה לך ההזדמנות לפרגן לו באותו היום, המחמאה עלולה שלא להותיר את הרשום הרצוי מבחינתך. כמובן, לא תמיד תצליח להחמיא למישהו מיד אחרי משהו שהוא / היא עשה. במקרה כזה, עדיף לפעמים לשמור את המחמאה לעצמך.

 

10) דע מתי לעצור

במחמאות כמו במתכונים רבים – לפעמים כל המוסיף גורע. כאשר אנו מתאמצים להרעיף מילות שבח על מקבל המחמאה בזו אחר זו, המחמאה שלנו מאבדת מאמינותה. גם לומר את אותו הדבר בווריאציות שונות אינו יעיל. למעשה, זה גורם לאנשים לחשוב שאין שום עומק או תוכן ממשי במחמאה שהוענקה להם. אם מקבל המחמאה חושב על מה שאמרת לו: "זה ממש לא נכון" , או "מה הוא / היא רוצה ממני?" , המחמאה בעצם עושה את ההפך כמו שאתה רוצה. לכן טוב לדעת מתי להפסיק להחמיא באותה מידה שחשוב לדעת לפרגן.

בשורה התחתונה

כפי שרובנו שמחים לקבל מחמאות, חשוב שנדע גם להעניק אותן לאחרים. זכור כי כאשר אתה נותן מחמאה לאדם אחר, קרוב לוודאי שאתה מאיר את יומו, וזו גם התכלית העיקרית של מחמאות – לעשות טוב לאחר. גם אם מתן מחמאות לא תמיד בא לך בקלות, זכור שמדובר במיומנות נרכשת, שככל שתתרגל אותה יותר – כך תגדיל את הסיכויים שלך לקבל משוב חיובי משמעותי מן האחר.

כמובן, ברגע שאנו משפרים את הרגשתם של אנשים אחרים, כך משתפרת גם הרגשתנו והיכולת שלנו לפרגן מכל הלב גם לעצמנו. זכור כי מחמאה אמיתית וכנה שווה זהב. אם זו באמת החוויה שלך מן ההתנהגות של זולתך, אל תהסס לחלוק את תחושותיך עם האדם שמולך.

 

 

תוכן עניינים
קבלו את כל הפרטים על קורס NLP

כתבות בתחום ה - NLP Trainer

קורס NLP Coaching

NLP Coaching

קורס אימון NLP (מוכר גם בשמות: NLP Coaching, NLP קואצ'ינג) הוא קורס שמטרתו לחבר בין עקרונות ושיטות האימון לבין עקרונות ושיטות ה – NLP. שתי

קרא עוד »
קורס NLP Trainer

NLP Trainer

קורס NLP trainer  ובעברית קורס NLP  טריינר, נועד להכשיר מנחי NLP ברמה הגבוהה ביותר, כדי שיוכלו ללמד, להנחות, להרצות ולאמן במיטב מוסדות לימוד ה NLP

קרא עוד »
ספרים על התפתחות אישית

ספרים על התפתחות אישית

הרבה אנשים מחפשים ספרים מומלצים בנושא התפתחות אישית על מנת להעשיר את הידע שלהם בנושא אופן פעולתו של המוח האנושי והדרך לשנות דפוסי חשיבה מעכבים

קרא עוד »
איך לתת ביקורת

איך לתת ביקורת

כאשר אתה עובד עם אנשים, חי לצידם או חולק עימם כל מסגרת קהילתית אחרת, זה אך טבעי שבשלב מסוים יתגלעו ביניכם מחלוקות בנושאים מסוימים, העלולות

קרא עוד »