לתת משוב – שיטת הסנדוויץ'

לתת משוב – שיטת הסנדוויץ'

שיטת הסנדוויץ' הוא טכניקה ידועה למתן משוב בונה, על ידי "כריכת" הביקורת בין שני חלקים של שבח או מחמאות. זה מאפשר לאדם אליו אתם מפנים את הביקורת או המשוב שלכם, להרגיש פתוח יותר לקבלת ההצעות של המבקר לשיפור. בשורות הבאות נסביר איך שיטת הסנדוויץ' עובדת בדיוק, כיצד נכון להשתמש בה, ולמה חשוב לשים לב כשעושים זאת.

איך שיטת הסנדוויץ' עובדת בדיוק?

האם אי פעם הרגשתם כי המשוב שאתם מעבירים לקולגות, עובדים, נותני שירות, חברים או בני משפחה – נופל על אוזניים ערלות? אם כן, יתכן כי הגיע הזמן לשקול להשתמש בטקטיקה קצת אחרת להעברת ביקורת, שנקראת "שיטת הסנדוויץ'". בשיטת הסנדוויץ' למעשה מתחילים את דברי הביקורת עם הצהרה חיובית ומעודדת. לאחר ש"הרמתם" לאדם שמולכם, השלב הבא הוא למעשה, התוכן של כריך המשוב שלכם, והוא יכלול את הסיבה העיקרית שבגינה ניגשתם לאותו אדם: דברי הביקורת שרציתם לשתף אותו בה. בשלב זה חשוב להקפיד על מתן ביקורת בונה, כזו שטומנת בחובה אפשרות מעשית לשינוי מצד האדם שלפניכם (ולא משהו שאין לו כל שליטה עליו – זה כבר עלול להתפרש בתור עלבון). הנדבך האחרון של שיטת הסנדוויץ' הוא לעטוף את דברי המשוב שהעברתם, בסיומת של מספר מילים חיוביות יותר. כפי שוודאי הבנתם, למעשה ניתן לומר כי ההצהרות החיוביות הן כביכול "פרוסות הלחם" של הסנדוויץ' שלכם, ואילו הביקורת היא "המילוי" שלו. בין אם אתם מנהלים, מורים או הורים, אתם עשויים לגלות ששיטת הסנדוויץ' מסייעת לכם להעביר משוב חיובי, יעיל ובונה לאנשים בחייכם, מבלי לגרום להם "להפוך עליכם שולחן".

האם נכון להשתמש בשיטת הסנדוויץ' בסביבת העבודה?

שיטת הסנדוויץ' נותנת ביטוי ל – 2 היבטים חשובים בסביבת העבודה של כל אדם, שהם: אווירה חיובית ומוטיבציה. יתרה מכך, ניתן אף להגדיל ולומר כי אווירה חיובית במקום העבודה יכולה להשפיע רבות על רמת המוטיבציה של העובדים. כמנהל, באחריותך לעזור לחברי הצוות שלך לשפר את הכישורים שלהם באופן מקצועי – לא רק למען הצלחת הפרויקטים שלך אלא גם למען רווחתם כיחידים. העובדים שלך צריכים לדעת לא רק היכן עליהם להשתפר, אלא גם מה הם עושים נכון, על מנת שיוכלו להמשיך בעבודתם הטובה. שיטת הסנדוויץ', אם כן, היא טכניקת אימון מעולם ה – NLP אשר יכולה להבטיח שכל חבר בצוות שלך ידע מהן החוזקות שלו באופן שיניע אותו להשתפר.

איך להשתמש בשיטת הסנדוויץ' להעברת משוב – דוגמאות מהשטח

להלן דוגמאות מחיי היומיום שיסייעו לכם להבין כיצד ניתן לעשות שימוש בשיטת הסנדוויץ' בהקשר ליחסי עבודה או משפחה, ולא רק:

 

  1. דגשים חשובים לשלב המחמאה הפותחת:
  • התחילו את השיחה עם מחמאה, או אמירה מפרגנת לאדם שעימו אתם משוחחים – כך תפתחו את השיח ביניכם הזה בנימה חיובית. זה יעזור למנוע מהאדם האחר להיות מגננתי כלפיכם. למשל, אם השיח הוא בהקשר לעבודתכם המשותפת עם אדם שאתם מנהלים, אתם יכולים לומר, "שמתי לב שהביצועים שלך השתפרו בצורה מרשימה מאוד מאז החודש שעבר!"
  • היו ספציפיים ככל הניתן – וודאו כי המחמאה שלכם אינה מעורפלת מדי. זה עלול לגרום לאדם שמולכם להניח שהמשוב שלכם לא רלוונטי אליו באופן ישיר. כיצד תבוא הספציפיות לידי ביטוי בהקשר זה? על ידי כך שתכללו הצהרות ישירות לגבי ביצועיהם. למשל, אם השיח הוא בהקשר להתנהגות של הילד שלכם, אתם יכולים לומר לו: "אני גאה בך על שבחרת להשתמש במילים שלך כדי לפתור את הוויכוח הזה עם אחותך".
  • היו כנים – אל תחמיאו למישהו רק לצורך הסוואת הביקורת שלכם. אתם מסתכנים בפגיעה באמינותכם. מצאו מחמאה שאתם באמת מרגישים שהאדם שמולכם ראוי לה. למשל, אם השיח הוא בהקשר ליחסיכם עם קולגה לעבודה, אתם יכולים לומר לו: "שמתי לב שאתה ממש משתדל להפוך את הודעות הדוא"ל שלך למפורטות וברורות, וזה משהו שאני מאוד מעריך".

 

  1. דגשים חשובים לשלב המשוב:
  • הציעו ביקורת בונה – אל תגידו לאדם שמולכם רק מה הוא עושה לא בסדר. ביקורת בונה פירושה שאתם צריכים לספק גם כמה רעיונות אופרטיביים שיאפשרו לו לתקן את דרכיו כדי להשתפר. למשל, אם השיח הוא בהקשר ליחסי עבודה עם עובד, אתם יכולים לומר: "המכירות שלך החודש היו נמוכות כמעט ב – 20% מהיעד שלך, ולא עמדת ביעדים שלך בשלושת החודשים האחרונים. בוא נעבוד יחד כדי להרחיב את הרשת שלך ולשפר את הביצועים שלך".
  • היו ישירים – אל תנסו להתחמק מן הנושא. לאחר שהחמאתם לאדם שמולכם, הגיעו ישר לעניין. העבירו את המשוב שלכם במונחים ברורים ופשוטים. למשל: "אתה צריך לשפר את המכירות שלך בחודש הבא, או שנצטרך לחשוב מחדש על התפקיד שלך בצוות".
  • תנו הנחיות ברורות – העניין של מתן משוב הוא לעזור לאדם האחר להצליח.
    לשם כך עליכם לתת לאותו אדם יעדים ספציפיים שיוכל לעמוד בהם. בהקשר לדוגמא לעיל ניתן לומר: "אתה צריך לעמוד ביעדי המכירות שלך מדי חודש. בוא נעבוד יחד עד שתצליח לעמוד ביעד המקורי שלך. נצטרך להיפגש בכל שבוע כדי לדון בהתקדמותך".

 

  1. דגשים חשובים לשלב המחמאה הסוגרת:

 

  • סיימו את שיחת המשוב בהצהרה מעודדת – תוכלו גם לסכם את השיחה על ידי מתן מחמאות נוספות. זו "חתיכת הלחם" השנייה בכריך המשוב שלכם, והיא עוזרת להבטיח שהשיחה תסתיים בנימה חיובית.
  • ניתן לחזור גם על ההצהרה החיובית הראשונה שלכם – לדוגמה, "שוב, אני באמת שמה לב שאתה עושה מאמץ לשפר את אחוזי המכירות שלך".

למה חשוב לשים לב כאשר מעבירים ביקורת בשיטת הסנדוויץ' ובכלל

עד כה הסברנו איך נכון להעביר ביקורת בשיטת הסנדוויץ'. בשורות הבאות נסביר למה חשוב לשים לב כשעושים זאת, וממה עדיף להימנע. הדוגמאות שלפניכם לקוחות מעולם העבודה, אך נכונות ליישום של שיטת הסנדוויץ' גם במגוון הקשרים אחרים:

 

  1. הפרידו את ההתנהגות מהאדם

כשאתם מציעים משוב בונה על סיטואציה מסוימת, השתמשו בביטויים כמו "הבחנתי" ולא "עשית". התייחסו להתנהגות העובד ולהשפעה שיש לה על החברה במקום להאשים את העובד במעשה לא תקין. הדגישו כיצד החברה תרוויח מהשיפורים שאתם מציעים לעובד להטמיע, כך שהעובד יוכל לראות את ההשפעה החיובית שהוא מסוגל לחולל.

 

  1. הישארו בפרופורציות

וודאו שאינכם מטביעים את העובד בשבחים או בביקורת יתר. אתם הרי רוצים שכל הנקודות בשיחה יקבלו משקל אחיד.

  1. היזהרו בלשונכם

מתן משוב בונה הוא למטרה אחת בלבד – לשפר ביצועים. כאשר משתמשים בשיטת הסנדוויץ', הרעיון הוא לשמור על שפה חיובית ולספק מעט ניגודיות בין האמירות החיוביות והאמירות הבונות. הימנעו משימוש במילים "אבל", "עם זאת" ו"אף כי" בין ההערות החיוביות והבונות. החליפו את הביטויים האלה ל – "בפעם הבאה","ההצעה שלי היא" וכן הלאה.

 

  1. תנו כיוון

כאשר עובדים שומעים שהם צריכים לשפר את התנהגותם או את סגנון העבודה שלהם, זה לפעמים יכול להיות קצת מרתיע. היו ספציפיים ותנו להם נקודות פעולה ברורות עם ציפיותיכם ומועדי המעקב אחר ההתקדמות, על מנת לתת להם תחושת כיוון.

 

  1. שבחו את האינדיבידואליות של העובד

אף אחד לא אוהב להרגיש כמו בורג קטן וחסר חשיבות בארגון בו הוא עובד. לכן כשאתם משבחים את איש הצוות שלכם, חשבו באמת מה האישיות שלו או שלה מביאה לעבודתם ונסו להחמיא להיבטים המבדילים אותם משאר חברי הצוות. הם יעריכו אתכם על זה ויהיו קשובים יותר לבקשותיכם.

 

  1. הגיעו מוכנים

זה אולי נשמע כמו הגיון בריא, אך מתן משוב כשאתם כועסים, עייפים או רעבים יתקל באופן אוטומטי בהתנגדות. הציגו את שיטת הסנדוויץ' באווירה ניטרלית ורגועה. ודאו שאתם מוכנים היטב לשיחה, ממוקדים, יודעים מה ברצונכם לומר וחשים בנוח לומר זאת באותו הרגע. בהצלחה!

תוכן עניינים
קבלו את כל הפרטים על קורס NLP

כתבות בתחום ה - NLP Trainer

קורס NLP Coaching

NLP Coaching

קורס אימון NLP (מוכר גם בשמות: NLP Coaching, NLP קואצ'ינג) הוא קורס שמטרתו לחבר בין עקרונות ושיטות האימון לבין עקרונות ושיטות ה – NLP. שתי

קרא עוד »
קורס NLP Trainer

NLP Trainer

קורס NLP trainer  ובעברית קורס NLP  טריינר, נועד להכשיר מנחי NLP ברמה הגבוהה ביותר, כדי שיוכלו ללמד, להנחות, להרצות ולאמן במיטב מוסדות לימוד ה NLP

קרא עוד »
ספרים על התפתחות אישית

ספרים על התפתחות אישית

הרבה אנשים מחפשים ספרים מומלצים בנושא התפתחות אישית על מנת להעשיר את הידע שלהם בנושא אופן פעולתו של המוח האנושי והדרך לשנות דפוסי חשיבה מעכבים

קרא עוד »
איך לתת מחמאות

איך לתת מחמאות

כולנו קיבלנו מחמאות מאחרים בנקודת זמן כזו או אחרת. חלק מאותן מחמאות הן כאלו שבאמת הותירו עלינו חותם ואותן אנחנו זוכרים, ואת חלקן פחות. מבין

קרא עוד »
איך לתת ביקורת

איך לתת ביקורת

כאשר אתה עובד עם אנשים, חי לצידם או חולק עימם כל מסגרת קהילתית אחרת, זה אך טבעי שבשלב מסוים יתגלעו ביניכם מחלוקות בנושאים מסוימים, העלולות

קרא עוד »